Forum: La oss snakke om det

Vær med på arrangement om trening og teknologi

Torsdag 3. mai inviterer Girl Geek Dinners Oslo til inside scoop om trening og teknologi i samarbeid med Norges idrettshøgskole. Arrangementet er åpent for alle som er interesserte i trening og/eller teknologi!

Du kan bli med og få presentasjoner fra forskere, trenere og girl geeks om treningsapper, kosthold, utstyr, blodfersk forskning og den magiske motivasjonen. Det blir så klart treningsøkt, før hang out med norsk øl fra Nøgne Ø.

Les mer på Girl Geek Dinners bloggen eller melde deg på via Facebook.

Speed on!

Jeg har utrolig nok vært og løpt eller jogget.
Men ble plutselig veldig usikker på hva jeg hadde gjort.
Det er vel farten som avgjør hva som skiller løping fra jogging,- eller?
Er det noen som mosjonister som vet svaret?

Apropos mosjonister…Hvordan er formen?
Savner å høre ferske resultater og historier om blod, svette og tårer.

Det er snart nytt år og nye muligheter.
På tide å sette seg noen nye trenings-mål, kanskje?

Hva med å arrangere et løp for en god sak?
Jeg melder meg frivillig.

Bodøløpet 2011 er overstått

18. juni ble Bodøløpet 2011 arrangert. Med ca 400 deltakere må arrangementet kunne kalles en suksess. Etter mange års fravær av gateløp i Bodø ble det i år arrangert både 5km, 10km og halvmaraton. Ser fram til neste år.

For mer info og resultater se http://www.bodolopet.no

Fornebuløpet 2011

Førstkommende onsdag er det påny klart for Fornebuløpet.
Det arrangeres 10 km, 5 km og 3 km for ungdom. Det er fremdeles mulig å melde seg på via nettet, evt på løpsdagen.

Løypa er forholdsvis lettløpt. Her er Kondis’ reportasje fra 2010.

Er det noen her som skal være med?
Jeg skal i allefall sette ny pers. :)

Invitasjoner til FitoCrazy

Jeg leker litt med et treningsspillet FitoCrazy der du får poeng for ulike aktiviteter du registrerer. Akkurat nå fikk jeg 1075 poeng og en medalje for en kjapp løpetur. Er litt kjedelig uten at andre er med.

Legger ut de 10 intivtasjonene jeg har fått labbene på. Værsågod

Grete Waitz er død - hva har hun betydd for dere?

Grete Waitz var en stor helt for mange, meg inkludert. Utrolig nok klarte hun å vinne New York maraton ni ganger, første gang i 1978. I dag døde hun av kreft, bare 57 år gammel.

New York Times har skrevet en stor artikkel om henne.

For meg var Grete Waitz løpedronninga – rett og slett. Jeg fulgte ikke aktivt med på løping mens hun konkurrerte, men fordi hun (og Ingrid Kristiansen) var så utrolig profilert, hørte jeg mer om kvinnelige løpere enn mannlige da jeg vokste opp. Og med Grete Waitz-løpet bidro hun til å gjøre løping til en folkesport.

Siden det er mange av dere som løper her, lurer jeg på hva Grete Waitz har betydd for dere?

Christopher McDougall: Are we born to run?

Lettvint skismøring til Påsken

Du ønsker å bruke lite tid på å preppe ski men allikevel så en fin tur med god glid og bra feste? Da har du kommet til rett plass. La oss forklare og gi en god oversikt.

Vi tar her for oss både festevoks og glider. Noe sprayes på, noe gnis ut med svamp og noe gnikkes ut. Som regel må man vente noen minutter etterpå i motsetning til vanlig voks. På lettvinte glider produkter så må man ofte korke ut og bruke nylonbørste og dette er det mange som glemmer.

Feste

Voks. Swix spray på voksen “Grip Spray”. Dette er som vanlig V-voks du sprayer på skiene -“Blå-Ekstra” på sprayboks. Du sprayer på et jevn lag og venter noen minutter så er du klar. Spray ikke for nære men prøv deg frem fra lang avstand. Finnes å blå, fiolett og rødt. Varer ikke så lenge som fem lag voks gnidd inn men nok for korte turer. Italienske Rode har sin voks på boks med “Spray kick Wax” som fungerer fra -2 til -18grader.

Klister på boks. Både Swix universal og rødt klister finnes på boks og påføres med svamp i turen istedet for sprayedyse. Trykk svampen mot skien og klister kommer ut av boksen. Bruk så svampen til å smøre ut et jevn lag. Vent noen minutter. Ikke la solen skinne direkte på klister mens du venter. Legg skiene ned uten at klister rører bakken så kjøles klister fint ned og du blir klar for tur. Ta med boksen på tur så du kan fylle på. Hvis være bare er minusgrader så kan “Quick kick” på boks brukes istedet for disse klister på boks. Fungerer fra 0 til -20 grader men ikke helt god på akkuratt nullføre.

Toko har også flere vokser på sprayboks. Forskjell fra Swix er at klister på boks sprayes på og ikke med svamp. Det varer en stund men ikke lange turer eller med stor slitasje. “Toko Carbon Gripspray”. Grunnsmøring finnes også på spray. La den herde i kulde før du legger på mer. Det finnes også en “Universal gripspray” for Toko. Dekker det meste av vokstemperaturer.

Voks på tape. Flere merker har dette. Start og Swix er to gode. Dette har noen suksesshistorier men også det motsatte. Du bør har fint spenn i skiene og du må måle frem rett sone før du legger på klister. Masser tapen godt inn før du fjerner beskyttelse og bruk en varmepistol litt (hvis du har) for å feste bedre og få bort luftbobler.

Når man har voks og klister på sprayboks så frister ikke vanlig voks eller klister. Men det er ikke så ille. Det finnes universal-vokser som dekker mange grader på en gang og på klister fungerer universal-klister over store temperaturområder. Rode Multigrade klister er fantastisk. For alt gjelder å holde seg til kjente merker og bli kjent med dem. Swix og Rode er mye brukt og du får lett hjelp på disse over alt. Det koster mye å bygge opp hele smørespekteret på nye merker og intet er bedre enn Swix og Rode.

Glidere
Resten av artikkelen ligger på TurrennPortalen.
Se http://TurrennPortalen.net/smoring-den-enkle-veien/

Man lærer så lenge man lever

I januar bestemte jeg meg for å begynne å trene mot Stockholm maraton i juni. Som et ledd i forberedelsene har jeg i dag deltatt i et langrennsløp på 2,5 mil. Ikke lange distansen vil du kanskje si, men for meg er det foreløpig langt nok i massevis. Løypen var også temmelig kupert den første mila så det var ikke noen tur i parken for noen.
Jeg spiste godt ca tre timer før start og trodde jeg skulle ha “bensin nok på tanken”, men der tok jeg skammelig feil! Etter ca 2 mil var kroppen fullstendig tom og jeg hadde betydelige problemer med å holde meg på beina. Heldigvis fikk jeg i meg to kopper med ublandet solbærsirup + en del vann på den siste av to drikkestasjoner, men måtte stoppe opp i 15 minutter for å i det hele tatt komme meg videre.
Det var mao. en brutal opplevelse, men jeg lærte i det minste en viktig ting: ALDRI glem å få i deg væske/energi underveis.
Man lærer så lenge man lever….

Når hodet må ta over

Nå har jeg løpt i en del år. Ute, inne, orientering, terreng, maraton og bane. Så langt mest for moro og for treningens skyld, men nå med en lyst til litt mer. Litt konkurranse, litt opplevelse, litt testing av kapasitet. Lange turer ute eller på mølle gjennomføres uten store problemer, men når farten økes og antall kilometer overstiger det relativt overkommelige 10km er det en annen erfaring enn selve løpingen som oppleves som spesielt viktig: mental løping!
Les mer…

Har jeg gjort et godt kjøp?

Jeg har litt vont i beina og tenkte at jeg skulle kjøpe meg de beste løpeskoa jeg kunne få tak, så hadde jeg i alle fall ikke det å skylde på.

Jeg gikk til Intersport (Nordby – Strömstad) der de videofilmet og viste meg pronasjon og steg og alt sånt. Og så er jeg ganske (kremt) tung.

Der fikk jeg tak i noen Asics Gel Kayano 16 som de sa skulle ha kostet 2000,- kroner. Jeg fikk dem for ca 1000,- norske.

De ser sånn ut:

Jeg ser Løplabbet i Oslo har dem til 1900 kroner, så jeg ser at rabatten er brukbar. Men det jeg nå lurer på er om jeg har gjort et godt kjøp, eller om jeg kunne funnet noe greit nok til 500 kroner?

Bedre sent enn aldri...

Hei!
Mitt navn er Per Anders Iversen, jeg er 39 år, har en kropp som pr i dag egner seg best til dart-spill og dundrer om noen måneder rett inn i 40 års-krisa.
For å takle overgangen til å bli en gammel mann vurderte jeg flere alternativer: Harikiri, Harley Davidson, Johnny Walker, Swingers-miljøet med mer.
Av ulike årsaker endte jeg opp med å melde meg på København Maraton den 22/5 2011. Jeg fant meg et treningsprogram og satte i gang med prosjektet, men så fant Heimevernet ut at de ville ha meg med på tur i skogen akkurat den helgen.
Dermed var jeg nødt til å finne meg et annet løp. I den forbindelse fant jeg Stocholm Maraton, som går av stabelen den 5/6. Dette passer perfekt da det ikke er lengre frem i tid enn at det fungerer som en gulrot til trening de neste månedene, samtidig som det er langt nok frem til at jeg forhåpentligvis rekker å sette kroppen i stand til å gjennomføre løpet.
Problemet er at “billettene” allerede er utsolgt, og her kommer (endelig) mitt spørsmål: Er det noen der ute som har en plass til overs? Siden jeg er førstereisgutt og maraton-fersking vet jeg ikke hvor jeg kan oppdrive evt. ledige plasser.
Takker på forhånd for gode råd og tips!